1960 рік, частина 3. Найбільш читаюча країна. Інтерв’ю з Германом Сергійовичем Гаєвським
Вітаю вас.
У 60-ті та й у 70-ті роки Радянський Союз справедливо вважали найчитаючою країною світу. Тільки у нас видавалися такі тиражі, як 100 тисяч, 200 тисяч, та що там тисячі? Мільйонні тиражі книг, і все одно не вистачало. Ну, можна сказати, певні книги. Видання відомих авторів, або «товстих», як ми тоді говорили, журналів: «Новий світ», «Дружба народів», «Іноземна література», «Людина і закон», «За кермом». Щоправда, були й тиражі такі, що без особливої користі лежали на полицях десятками років. Це стосувалося передусім до політичної літератури. Але й тут ми пишалися. Захоплювався, наприклад, тим, що тиражі творів В.І.Леніна були набагато масовішими, ніж відомих бестселерів світу. Іноземці дивувалися: росіяни (так називали всіх, хто жив у Радянському Союзі) читають і в метро, і в парках, і в їдальнях.
Знаєте, вислів «Книга – найкращий подарунок» це був не пустий звук. Щоправда, книжки були різними. Ось цю книгу в червоній палітурці мені подарувала викладач університету, керівник моєї дипломної роботи. Відома книга «Майстер та Маргарита» Михайло Булгаков. Але тут Ви не знайдете видавництва, оскільки вона на моїх очах вирвала лист (там було написано «Посів», а «Посів» – це відоме, але зарубіжне і дуже заборонене видавництво). Тому, як то кажуть, від гріха подалі.
Таким був неоднозначним той рік, коли країна, що найбільше читає у світі, з одного боку, а з іншого, заборонялося читати вітчизняних авторів, високохудожню літературу. І все-таки, якщо брати головне, то, безперечно, цей рік був роком переможної ходи книги. І херсонські літератори часто зустрічалися зі своїми читачами. Про одну таку зустріч розповідає кінохроніка 1960-го року.
У газеті «Наддніпрянська правда» за 8 грудня 1960 надруковано невеликий репортаж Марії Фамуляєвої, в якому розповідається саме про цю подію. Зустріч книголюбів Херсона з місцевими літераторами присвячена декаді української літератури та мистецтв у Москві. Зустріч, що Ви бачите, відбулася біля книгарні № 18. Грав духовий оркестр, а до святкового столу підходили відомі літератори: Іван Плахтій, Володимир Бровченко, Алевтина Дрозд, Никифор Білоконь, Валентина Нітченко, Марк Боянжу. Ви бачите і Леоніда Куліша, тоді молодого письменника, який саме 1960 року випустив свою другу поетичну збірку. Про збірку ми знайшли такі рядки в газеті: «Якщо порівняти другу книгу з першою, впадає в око не лише помітне зростання поета, а й щире прагнення глибше осмислити сучасність». Серед публікацій є і така: «У свою чергу було прийнято та об’єднано постанову Херсонського Обкому Компартії України та Облвиконкому з питань книжкової торгівлі». За цією лінією Облкниготоргом передбачено у 60-му та 61-му роках відкриття магазинів та кіосків, будівництво книжкової бази, обладнання кількох спеціальних магазинів Херсона. Разом з організацією роздрібної торгівлі книг населенню налагодити і роботу бібліотекаря, який постачає літературу споживачам. «Через бібліотеку книгу в маси» – визначається зміст цієї книжкової пропаганди у магазинах херсонського Облкниготоргу.
1960 був щасливим для письменників, особливо для поетів. Саме цей рік став, можна сказати, прикладом для інших у популяризації поезії у читачів. До речі, серед заборонених на той час був і відомий роман Бориса Пастернака, лауреата Нобелівської премії «Доктор Живаго».
Відомі слова Сергія Єсеніна:
«Лицом к лицу лица не увидать.
Большое видится на расстоянии»
можна взяти своєрідним епіграфом до нашої наступної сторінки.
Посмішки, очі, обличчя 1960 року.
За останні 100 років у житті людства відбулося чимало подій. Науково-технічна революція зробила фантастику дійсністю. Але, незважаючи на наявність таких фантастичних предметів, з точки зору людей, які жили в попередніх століттях, як телефон, супутниковий зв’язок, телебачення, комп’ютер, сама людина змінилася мало. Це просто нове середовище жителів нашої планети, які, як і раніше, живуть старими, як світ, поняттями: люблять, хвилюються, заздрять, ревнують. Ми, що живемо у третьому тисячолітті, мало відрізняємося від тих, хто жив у 1960. Хоча, все-таки придивіться уважніше, в обличчя цих людей. Є щось чудове. Може, більше відкритості, і відвертості, менш стурбовані і з легшим серцем чекають вони наступного дня. Цих «може» можна вигадувати багато. Кожен сам вирішить, якими вони були, наші земляки, які мешкали у 1960 році. Давайте вдивлятимемося в їхні обличчя, очі і пізнаватимемо їхню душу і таким чином може, більше зрозуміємо і себе самих.
У газетах того часу писали і про нас, телевізійників, зокрема телебаченню виповнився один рік. А ось це повідомлення особливе і для нас найважливіше, ну для того часу, безумовно. З Ленінграда прибула ПТС (пересувна телевізійна станція).
ПТС у роботі – знімається політичний захід, отже, особливий рівень відповідальності. Херсон святкує 43-ту річницю Великого Жовтня. Готувалися до таких демонстрацій наперед. Складали списки, хто має йти в колонах, які гасла писати транспарантами. Підприємства намагалися якомога яскравіше оформити свої колони. Одні не дуже любили цю масову ходу, інші, навпаки, любили чарку випити, і з колегами поспілкуватися. Ну, а на телевізійників завжди чекала робота.
Ви бачили унікальні кадри, а зараз поряд зі мною унікальна людина, яка знімала, тобто брав участь у цьому процесі – перші ПТС, Герман Сергійович Гаєвський. Багато років, зрозуміло, з 60-го року на телестудії багато років був начальником спочатку, потім директором телецентру, потім заступником генерального директора, і зараз на посаді, передає досвід молоді.
Ведучий — Герман Сергійович, напевно, всі ці, як ми говоримо зараз, «прибамбаси» були якимись космічними спорудами. Адже ми були серед перших в Україні, хто отримав ПТС.
Г.С. – Так, фактично ми були першими в Україні після Києва, і ми отримали ПТС. ПТС спочатку, ну записів тоді не було, ми працювали тільки в прямому ефірі. Радіорелейна лінія, площа Свободи, Суднобудівний завод, колгосп Кірова (Білозерський), майже з усіх точок області на відстані до 30 км ми виїжджали та працювали у прямому ефірі. Саме таке (на Україні, в Союзі тоді не було) ми використовували радіорелейні лінії для цієї ПТС, яка мала граничний радіус дії. Завдяки нашим, так би мовити, знавцям, умільцям. (До речі, Семчук тоді був головним інженером, він же оператор зараз) працювали. Ми давали пряму передачу з «Таврії», нашого коньячного заводу з Каховки, безпосередньо. Є фотографії, я думаю, окремі можна показати, сам Семчук якраз налагоджує.
Ведучий — Це дуже схоже на супутникову антену.
Г.С. – Так, це радіорелейна лінія. З площі Свободи ми працювали практично кожні травневі свята, листопадові свята,
Ведучий – Ось зараз ми бачимо Жовтневі свята. Це не знімалося ПТС, тому що ПТС йшло у прямому ефірі.
Г.С. — Це знімалося кінокамерою. Бо тоді зйомки були лише на кінокамеру. Причому в негативі, не в позитиві, а в негативі. Спочатку був негатив, згодом ми перейшли на позитив, а потім на колір. Ну це окрема історія.
Ведучий – Погода була не дуже цього дня, 7 листопада
Г.С. – Навіть був такий момент, що 1 травня йде демонстрація, і раптом ринув сильний дощ. Обласне керівництво залишає трибуну, а хода триває. Ну, природно, через час, схаменулися, або як, і повернулися, і тривала демонстрація,
Ведучий – Демонстрація, як і футбол, має відбуватися за будь-якої погоди.
Г.С. – Люди були натхненні, вони йшли. Ми також працювали на ПТС на інтербаченні. І саме, можливо, раніше не можна було цього сказати, але зараз у принципі, можна.
Ведучий — Можна, зараз все можна.
Г.С. – Ось оператор Ткаченка. У нас тоді камери ЛИ-17 були, вони сильно друкували, тобто потримав зображення більше хвилини, воно надрукувалося, переводиш на інший об’єкт, а той об’єкт ще залишається, так би мовити, на екрані. Ну щоб цього не відбувалося, знімали частинами. Ми виходили за 2-3 години, давали заставку на Москву, вони тримали нас на контролі. Ну, оператор, щоб не надрукувати і за необхідності роботи не залишився напис «Херсон», він вирішив спочатку поділити назву нашого міста на дві частини. Надав першу половину, потім другу, а я якраз був на майдані Свободи. Телефон із Москви. Каже, якщо Ви ще раз покажете першу половину свого міста, то другої половини Ви до кінця свого життя не бачитимете.
Ведучий – екстремальні моменти були, це зрозуміло, а ось найекстремальніші?
Г.С. – Ну, Ви знаєте, найекстремальніші, у моїй практиці, так би мовити, це було 200-річчя Херсона. Працювала наша ПТС, але в нас уже з’явився відеозапис. Ми записали з набережної програму. І Григор’єв, режисер, має бути змонтувати цю програму і у певний час ми мали видати на Київ. Це урядова передача, Ватченко брав участь. І раптом, за 20 хвилин, ще не закінчується монтаж (два відеомагнітофони), відмовляє магнітофон. Вилітає блок живлення, ну хлопці міняють на резервний, вилітає, залишається один бік живлення та ситуація така, що ну безвихідна. Це моя винахідливість, чи як, відкриваю лабораторію, беру акумулятор, випалюю дріт, а там виявилося що? Фактично магнітофони нові, вони в такому режимі ще не працювали за тривалістю і через розігрів заварився контакт, залишки олова, коротило блок живлення. Відвернув викруткою, увімкнули останній бік живлення, встигли закінчити монтаж. Але тоді голова Білий Василь Петрович, був біліший за білий, а я півгодини не міг розмовляти після того, як ми вже показали сюжет. Це саме стресова ситуація. Екстремальна ситуація. Ну, якщо говорити про екстремальну ситуацію, теж Новорічне привітання в апаратній, Антоне Самойловичу, тоді перший секретар, Кочубей, на привітанні. Ну, щоб хлопці краще підготувалися, прямий ефір, все розслабилися, щоб нормально вийти, Сепеленко Людмила Федорівна, по 50 грам попередньо, а хлопці по 50 грам і трохи більше, а потім перестали думати. Виходити в ефір немає звуку. Заставка стоїть, ялинка, з іграшками, а я вдома, у мене гості, продовжував прибирати ялинку у себе в кімнаті. А тоді стороння заставка або відсутність звуку більше 5 секунд вважалося технічною зупинкою. Можете собі уявити. Я дивлюся, чи стоїть заставка, значить, щось ненормально. В апаратну інженеру дзвонити не можна. Я відчуваю, що вони там щось крутять, треба режисера. Режисеру дзвоню. Так і так, не йде звуку. Я в чому був, накидаю пальто, зупиняю маршрутний автобус. Через сім хвилин з ХБК я був в апаратній, нікому ні слова не кажучи, довелося усунути несправність, закінчилася передача, потім були з’ясування, перестановки, то вже, так би мовити, деталі. Але сам факт, того нервового стресу та напруження, яке буває.
Ведучий – Я знаю, що два роки тому Ви викрутку тримали і йшла передача.
Г.С. — Так, я теж хотів згадати про цей момент. У нашій щитовій вигорів контакт, і зривалася передача. Довелося приблизно півгодини викруткою затиснути цей контакт, точніше перемичку зробити, щоб закінчити передачу. Розбирання потім, звичайно, були. Але, то вже, так би мовити, згодом. Але ситуації були непередбачені.
Ведучий – Дякую Германе Сергійовичу. Нагадаю, що в нас у студії був, я так сказав би, «технічний телевізійний бог» Герман Сергійович Гаєвський. Дякую.
Г.С. – Дякую.
Основним джерелом інформації за 1960 рік для нас є обласна газета Наддніпрянська правда. Вона була єдиною обласною газетою. До березня. З березня 1960 року почали друкувати ще одну газету «Ленінський прапор». І все-таки «Наддніпрянська правда» була найпопулярнішою і багатотиражною газетою. Про що вона писала? Ну, наприклад, про завод імені Куйбишева. Цікава інформація: розпочали ремонтувати на заводі китобійці, маленькі китобійці. Великі китобійці – відома флотилія, слава. А от маленькі китобійці, які виконували основну роботу, ремонтувалися 60-го року саме на судноремонтному заводі імені Куйбишева. А ще працівники цього заводу з 1 лютого 1960 року перейшли на 7-годинний робочий тиждень. Ну, річ у тому, що тоді працювали 6 днів на тиждень, субота була коротким робочим днем. І все одно виходило, що понад 42 години. Так ось, завдання було перейти спочатку на 42-годинний, потім на 40-годинний робочий тиждень п’ятиденний. Перший крок, як я сказав, ми зробили 1960-го року. А взагалі, повнішу інформацію Вам надасть моя колега, Оксана Яворська, яка працювала з підшивками 1960 року газети «Наддніпрянська правда» та «Ленінський прапор» у краєзнавчому відділі обласної наукової бібліотеки імені О.Гончара.
Більшість матеріалів обласної газети «Наддніпрянська правда» була присвячена різноманітним пленумам, ухвалам сільського господарства. Зокрема, майстрам дешевої свинини та цариці полів – кукурудзі. Але, вибираю головну подію цього року, я таки звернула увагу на інші факти з життя області. 1960 року відкрився планетарій.
15 травня трудящі нашого міста отримали чудовий подарунок – новий культурно-просвітницький заклад – планетарій. На першому поверсі – зал кінолекторії. Херсонський планетарій – 4-й у республіці. Він обладнаний апаратом «Планетарій», який був створений в експериментальній механічній майстерні московського планетарію, епідеоскопом, фільмоскопом, новітньою апаратурою. Першими відвідувачами планетарію стали діти.
Цього року в обласному центрі відкрили 10 магазинів. На території текстильного комбінату виявлено мінеральну воду типу «Нарзан». Крім того, Херсон збагатився ще одним чудовим закладом культури. Було відкрито перший в області широкоекранний кінотеатр «Україна».
Ви побачите унікальні кадри нічного Херсона. Перші нічні кадри. Урочистостей щодо відкриття кінотеатру «Україна» ми не побачимо. Не було такої кінохроніки. Але він світиться вогнями, як і будинки, які розташовані поряд.
Громадський транспорт – це метро, трамваї, автобус та тролейбус. Метро будували у містах із мільйонним населенням. З трамваєм нам просто не пощастило. До 1960 року людей перевозили лише автобуси. Тому, гадаю, головною подією 1960 року стало відкриття першої тролейбусної лінії у нашому місті. Ось що писала Наддніпрянська правда.
У ці дні херсонців схвилювало, здавалося б, досить звичайне явище – містом почали ходити тролейбуси. 6 таких електричних вагонів курсує маршрутом вул. Паровозна – Вокзал. Першим у рейс вийшов тролейбус №1, який повів шофер Ляшенко. Тролейбус приваблює тим, що не забруднює повітря вихлопами газів. Вже першого дня послугами тролейбусів скористалися 11 932 особи.
1960 року херсонські телевізійники освоювали різноманітні жанри. Одним із найважчих вважається теленарис. І ось цього року з’явився перший теленарис. Він розповідав про електрика Яндоловського та його родину. Ви зараз побачите ці кадри. І я дуже сподіваюся, що родина Яндоловських відгукнеться. Я розумію, що минуло вже 42 роки, що можливо не всі і живі, можливо, родина переїхала до якогось іншого міста. І все-таки, я думаю, що й родичі тут залишилися, і є кому дізнатися про ці кадри 1960 року.
Провулок Весняний 18. Кінохроніка дозволяє нам встановити адресу, за якою проживала родина Яндоловських. Як водиться в теленарисі, людину показували всебічно й у сімейному колі та на виробництві. Адже герой має бути добрим батьком, і прикладом сумлінного ставлення до праці. Швидше за все, глава сім’ї працював електриком-наладчиком і, що точно, завод носив звання підприємства Комуністичної праці. Кадри робочих буднів знову змінює домашній інтер’єр. Відпочинок старшого Яндоловського після напруженого робочого дня. А завтра знову на роботу з колегами рідним заводом.
Я гадаю, не тільки зі мною буває таке. Дочитуєш гарну, цікаву книгу, і сумно констатуєш, залишається кілька сторінок. А хочеться, щоб історія ще продовжувалася. Наша розповідь про 1960 закінчується. Не хочеться прощатись з тим роком. Але на нас чекає вже рік 1961-го.
Отже, до зустрічі у році першого космічного польоту.
Усього Вам найдобрішого і до побачення.